Meninger:
Forskning viser klar sammenheng mellom utdanning og fred
Barns skolegang er under angrep i flere pågående kriger og konflikter. Men utdanning er ikke bare et offer. Det er også en nøkkel til å bryte voldssyklusen og bygge fred, ifølge ny forskning.
Dette er en kronikk. Meninger i teksten er skribentens egne.
Verden opplever for øyeblikket det høyeste antallet væpnede konflikter siden 1946, ifølge en rapport fra PRIO – Institutt for fredsforskning. Med andre ord, har ikke verden vært vitne til flere væpnede konflikter siden andre verdenskrig. Og det er pågående kriger i land som Sudan, Myanmar, Ukraina og Jemen, for å nevne noen.
Krigens ofre er mange. Men noe av det mer oversette, er barns utdanning.
Overalt der det er krig, er ikke bare barns skolegang truet, men deres utdanning under direkte angrep. For to uker siden traff enda et israelsk missil en skole i Gaza, der det snart ikke er flere skoler igjen. 90 prosent av dem er enten lagt i ruiner eller skadet siden terrorangrepet 7. oktober og Israels påfølgende invasjon av Gazastripen.
Utdanning blir nedprioritert i internasjonal utviklingsbistand. Fra 2019 til 2022 falt andelen av bistanden til utdanning fra 9,3 prosent til 7,6 prosent.
I Sudan er hele 17 millioner barn forvist fra klasserommene sine. I Jemen er tallet 4,5 millioner. Ti års borgerkrig har kostet jemenittiske barn utallige skoleår. I Burkina Faso, Ukraina og Myanmar tegnes lignende bilder.
Globalt lider 250 millioner barns skolegang av konflikt. Med andre ord er en kvart milliard barns utdanning truet fordi væpnede konflikter tvinger dem på flukt eller stenger skolene.
Konsekvensene er uoversiktlige. Når krig og konflikt stenger døren til klasserommet, er det barnas fremtid som tar skade. De risikerer å tre inn i voksenlivet uten å kunne skrive, stave eller regne ordentlig. Deres muligheter for å delta i samfunnet og økonomien blir enda et offer i kampene.
Konsekvensene stopper heller ikke ved individet. De strekker seg inn i fremtiden og sår frøet til neste konflikt. For utdanning er ikke bare et offer i krig, det er også nøkkelen til å forhindre fremtidig krig.
Forskning viser en klar sammenheng mellom utdanning og fred. Land med flere barn som fullfører grunnskolen og videregående utdanning, har betydelig færre interne konflikter.
Dette viser forskningen
Forskning fra Global Partnership for Education (GPE) og Institute for Economics and Peace viser en klar sammenheng mellom utdanning og fred.
Land med flere barn som fullfører grunnskolen og videregående utdanning, har betydelig færre interne konflikter. Land hvor flere barn mottar kvalitetsutdanning lider også under mindre vold og politisk ustabilitet.
Dette får konkrete resultater. Ta Nepal som et eksempel. I 2015 vedtok landet en ny grunnlov og etablerte et demokrati etter en lang borgerkrig som tok slutt i 2006. Våre tall viser at landet siden den gang har doblet utgiftene til utdanning per innbygger, og prioriterer bedre læringsresultater og lik tilgang. Antallet elever som fullfører videregående opplæring, har også mer enn doblet seg. Og siden 2008 har Nepal klatret 30 plasser på den globale fredsrangeringen, og landets konfliktscore på den globale fredsindeksen har forbedret seg med over 15 prosent.
Denne fremgangen, viser hvilken viktig rolle utdanning spiller for å fremme fred og redusere konflikter.
Nepals historie illustrerer tidligere FN-generalsekretær Kofi Annans uttalelser om at utdanning rett og slett er et annet ord for fredsskaping. At utdanning er den mest effektive forsvarsutgiften som finnes. Likevel er verden langt fra å investere nok i utdanning. For å oppnå universell kvalitetsutdanning mangler det nesten 100 milliarder dollar årlig.
Som Education Finance Watch, som ble lansert forrige uke, påpeker, blir utdanning nedprioritert i internasjonal utviklingsbistand. Fra 2019 til 2022 falt andelen av bistanden til utdanning fra 9,3 prosent til 7,6 prosent.
Uten handling når vi ikke det fjerde bærekraftsmålet og sikrer kvalitetsutdanning for alle barn. Fortsetter vi i samme spor, vil flere hundre millioner barn i lav- og mellominntektsland stå uten de ferdighetene de trenger for å bidra til samfunnet og økonomien.
Møtet med Mohammad (10)
I Jemen møtte en av våre partnere Mohammad i fjor. Han var ti år gammel – bare ett år eldre enn krigen som herjer i landet hans. Til tross for dette var han full av håp og delte drømmene sine med oss.
«Selv om skolen ikke har elektrisitet, går jeg dit fordi jeg lærer noe nytt hver dag. En dag vil jeg bli pilot», sa han.
Kontrasten mellom verdenssamfunnets ambisjoner og barna vi i Global Partnership for Education møter, er til tider slående. Mohammed, som aldri har opplevd fred i sitt liv, sier selvsikkert at han en dag vil sveve over skyene.
Mohammed fortjener å få drømmene sine realisert. Men mangel på finansiering og krigens ødeleggende konsekvenser frarøver ham – og millioner av barn som ham – muligheten til å nå sitt fulle potensial.
De beslutningene vi tar i dag, vil avgjøre om vi beveger oss mot en fremtid med større fred og velstand eller inn i dypere kriser. Utdanning er den mest effektive måten å forebygge konflikter på før de oppstår. Derfor er utdanning vårt beste våpen for en mer rettferdig og fredelig fremtid.
Les også:
-
Vi gir mer bistand til utdanning enn kritikerne tror
-
Lytt til lærerne
-
Én tredel av bistanden til utdanning er kuttet av denne regjeringen – blir det enda et kutt nå?
-
FN-fond har nådd 11 millioner barn i kriser, men 200 millioner står fortsatt uten et utdanningstilbud
-
Gazas barn har ingen skoler å gå til
-
La hjernene flytte
-
– Savner Norge som en «champion» for utdanning