To barn går forbi et ødelagt klasserom på en UNRWA-skole i Nuseirat-leiren på Gazastripen.

Meninger:

Utdanningskrisen i Palestina

På FNs internasjonale dag for utdanning, må vi huske på at en våpenhvile i Gaza ikke løser utdanningskrisen i Palestina.

Dette er et debattinnlegg. Meninger i teksten er skribentenes egne.

24. januar er FNs internasjonale dag for utdanning. På denne dagen er det derfor på sin plass å minne om hvor avgjørende det er å beskytte barn og unges tilgang til trygge utdanningsmiljøer.

I Palestina ser vi det motsatte: et systematisk angrep på utdanning som et virkemiddel for undertrykkelse. Dette truer ikke bare fremtiden til de enkelte individene, men også stabiliteten i regionen som helhet.

Nesten 9 av 10 skoler ødelagt

Israels krigføring i Gaza har tatt livet av mange tusen barn, studenter og lærere.

88 prosent av skolebygningene og over 50 universitetsbygninger er totalt ødelagte, ifølge FN. Og nær 660 000 elever og studenter har ikke tilgang til utdanning som følge av det Amnesty International mener er et pågående folkemord. 

Selv med en våpenhvile på plass kan det ta lang tid før skolegangen til unge kan gå som normalt.

FN har uttrykt bekymring for Israels systematiske ødeleggelse av det palestinske utdanningssystemet på Gazastripen og advart om «scholasticide». Et begrep som refererer til systemisk utslettelse av utdanning gjennom fengsling, internering eller drap på lærere, studenter og ansatte og ødeleggelse av utdanningsbygg.

Situasjonen på Vestbredden

Det er ikke bare i Gaza utdanningssituasjonen er urovekkende. På Vestbredden hindrer muren og checkpoints ferdsel til skolen, og daglig sjikaneres barn på vei til skolen av bosettere.

Samtidig øker volden fra bosettere og det israelske militæret, noe som gjør skolehverdagen enda mer krevende. 

Antallet skoler er også en utfordring på Vestbredden. Israelske styrker har ved flere anledninger revet skoler og nektet palestinere å vedlikeholde allerede eksisterende bygg.

UNRWA-forbudet

Situasjonen blir ikke bedre av at Knesset i oktober i fjor vedtok lover som forbyr FNs hjelpeorganisasjon for palestinske flyktninger, UNRWA, å operere i Israel og israelskokkuperte områder.

Før bombingen av Gaza var over halvparten av skolene drevet av UNRWA og på Vestbredden drives over 90 skoler av organisasjonen.

Selv om UNRWA sier at de skal fortsette sitt arbeid på tross av vedtaket, går skolegangen til flere hundre tusen barn på Vestbredden og i Gaza en usikker tid i møte.

Samtidig som at okkupasjon og krig begrenser den fysiske tilgangen til skoler, gir den alvorlige utslag på barn og unges psykiske helse, læringsmuligheter og konsentrasjon.

I januar 2024 kunne vi lese NRKs intervju med Yosef (10) i flyktningleiren i Jenin på Vestbredden. Han slet med konsentrasjonen etter mye bråk og støy fra israelske raid i leiren: «Jeg greier ikke å konsentrere meg på skolen når jeg ikke får sove ordentlig».

Samtidig som de opplever vold på nært hold møtes de også av ødelagte skoleveier, og finner kroppsdeler og døde personer på stedene de før brukte å leke. Dette er ikke slik en barndom skal være.

Når barn og unge fratas muligheten til skolegang, mister de mer enn tilgang til kunnskap – de mister også håp og tro på fremtiden. Dette kan vi ikke akseptere.

FNs dag for utdanning

Vi må bruke denne dagen til å fremheve at utdanning er mer enn en individuell rettighet – det er et globalt ansvar.

FN, internasjonale aktører og vi som fagforeninger må stå sammen for å kreve at folkeretten respekteres. Palestinske barn har rett til en fremtid der skoleveien ikke er omgitt av checkpoints og vold, men av trygghet og muligheter.

Å investere i utdanning er en investering i fred. Palestinske barn og unge fortjener mer enn å overleve; de fortjener å leve, lære og bygge et bedre samfunn. Det er på tide at vi handler.

Powered by Labrador CMS