Education Cannot Waits årsrapport:
FN-fond har nådd 11 millioner barn i kriser, men 200 millioner står fortsatt uten et utdanningstilbud
Fersk rapport om utdanning i kriser fremhever gode læringsresultater i en rekke land. Samtidig har antallet barn som lever i en nødsituasjon, og som har behov for utdanningsbistand, tredoblet seg på bare åtte år.
Verdenssamfunnet henger etter på bærekraftsmålet om å sikre «kvalitetsutdanning for alle» innen 2030, ifølge en ny rapport fra FN-fondet Education Cannot Wait (ECW).
Væpnede konflikter og konsekvenser av klimaendringer er del av bakteppet for at anslagsvis 200 millioner barn og unge har behov for utdanningsbistand, ifølge FN-fondets årsrapport for 2023, som ble presentert i New York i går.
Tallene i rapporten indikerer en drastisk økning fra 2016, da 75 millioner barn trengte slik støtte. Likevel falt finansieringen til utdanning i kriser i fjor for første gang på ti år:
Samlet finansiering til utdanning i kriser falt med tre prosent – fra 1,2 milliarder dollar i 2022 til 1,17 dollar i 2023, ifølge rapporten Results Against All Odds.
– Utdanning er det kraftigste verktøyet for å gjenopprette håp i en verden preget av konflikt, rettighetsbrudd og ulikhet, sier Gordon Brown, tidligere britisk statsminister, nå FNs spesialutsending for utdanning, i forbindelse med rapportlanseringen.
Trenger 600 millioner dollar
Siden Education Cannot Wait ble operativt i 2016, har fondet nådd 11 millioner barn og unge med utdanningsbistand, ifølge rapporten.
«Likevel trengs det mye mer ressurser for å møte behovene til de mer enn 200 millioner barna, ungdommene og deres lærere», heter det fra FN-fondet.
Siden opprettelsen har fondet mobilisert 1,6 milliarder dollar fra offentlige og private givere til utdanningsprogrammer i land rammet av kriser eller konflikt.
Men rapportforfatterne påpeker samtidig at Education Cannot Wait trenger 600 millioner dollar for å nå målsetningen om at 20 millioner barn skal ha fått utdanningsbistand innen 2026.
Rapporten viser at det trengs mer fokus på verdens mest sårbare barn: fra Afghanistan til Sudan, fra Ukraina til DR Kongo – og påpeker at av de som fikk slik utdanningsbistand i 2023, var mer enn halvparten jenter, 17 prosent var internt fordrevne og 22 prosent flyktninger.
– Utdanning mulig, tross utfordringer
Kvaliteten på utdanningen som tilbys gjennom fondets samarbeidspartnere – selv under de mest krevende forhold – blir også bedre, ifølge rapportforfatterne: I alt rapporterte 9 av 10 ECW-programmer en økning i antall elever i målgruppen som faktisk kom til skolen.
Og blant de programmene som kunne overvåke læringsresultater, viste 80 prosent bedrede akademiske resultater, mens 72 prosent av programmene kunne vise til forbedringer i barnas sosiale- og emosjonelle læring, heter det i rapporten.
– Barn lever med menneskeskapte konflikter og konsekvenser av klimaendringer. Rapporten viser at til tross for disse utfordringene, er det mulig å gi dem beskyttelse, håp og livsforandrende muligheter til en helhetlig utdanning av høy kvalitet, sa ECW-direktør Yasmine Sherif under fremleggelsen av rapporten i New York.