Meninger:
Har norsk næringsliv råd til at Afrika ignoreres?
Det offentlige Norge styrker Innovasjon Norges kontor i USAs oljehovedstad Houston, og legger samtidig ned selskapets eneste kontor i Afrika. Det er vanskelig å forstå når oljens storhetstid er over, mens fremtiden er fornybar energi og bærekraft.
Dette er et debattinnlegg. Meninger i teksten er skribentenes egne.
Regjeringens ambisiøse Afrika-strategi, med en prislapp på 2,3 millioner skattekroner, viet mye oppmerksomhet til næringslivssamarbeid og norske investeringer.
Kun én måned etter lanseringen, kom nyheten om at Innovasjon Norges Afrika-kontor i Nairobi legges ned.
Det selv om Afrika, med sitt enorme potensial for fornybar energi og behov for infrastruktur, burde være en prioritert region for norsk næringsliv.
Afrikas økende betydning
Afrikas befolkning ventes å nå 2,5 milliarder, eller 25 prosent av klodens innbyggere i 2050. En ung og dynamisk befolkning representerer en enorm arbeidsstyrke og et voksende konsummarked.
21 av verdens 40 raskest voksende økonomier er i Afrika, om man ser på Det internasjonale pengefondets 2025-projeksjoner. Land som Etiopia, Rwanda og Ghana har opplevd imponerende vekst, drevet av investeringer i infrastruktur, teknologi og utdanning. Dette er områder hvor norsk næringsliv har mye å tilby.
African Continental Free Trade Area (AfCFTA), verdens største frihandelsavtale målt i antall medlemsland, trådte i kraft i 2019. Verdensbanken anslår at avtalen kan øke intra-afrikansk handel med over 80 prosent innen 2035.
Dette åpner nye muligheter for integrerte verdikjeder, handel og investeringer, og gjør det enklere for norske bedrifter å etablere seg og operere på kontinentet.
Samtidig prioriterer stadig flere land handel og investeringer over bistand. Kenya, Senegal og andre jobber aktivt for å skape et attraktivt forretningsklima, og tiltrekke seg utenlandske investeringer.
Norsk næringslivs potensial i Afrika
Tradisjonelle norske industribedrifter som Yara og Jotun har vært etablert i Afrika i flere tiår. Scatec ASA investerer i sol- og vindkraftprosjekter i Egypt og Sør-Afrika, mens Antler, Katapult og Pangea tilfører norsk kapital og kompetanse til et voksende økosystem av oppstartsbedrifter i Øst-Afrika.
Norske fintech-innovatører som Wakandi og DD Finance, leverer nye tjenester som driver økonomisk inkludering. Teknologiselskaper innen jordbruksteknologi og helseteknologi ser også mot Afrika for nye markeder, mens delvis norskeide HotelOnline er en etablert teknologiaktør innen hotellbransjen på kontinentet.
Disse, og stadig flere, viser at norske bedrifter kan lykkes i Afrika.
En strategisk feilvurdering
At Innovasjon Norges kontor i USAs oljehovedstad Houston får mer offentlig støtte og styrkes, samtidig som kontoret i Afrika legges ned, er vanskelig å forstå.
Oljebransjens storhetstid er et fint kapittel i norsk historie, men fremtiden ligger i fornybar energi og bærekraftige løsninger. Da burde Afrika prioriteres.
Våre nordiske naboer forstår dette. Sverige og Danmark trapper opp tilstedeværelsen og engasjementet i Afrika. At Norge går motsatt vei, er et strategisk feilgrep som svekker våre fremtidige muligheter i en dynamisk region.
Økt handel og økonomisk samkvem skaper ikke bare vekst i Afrika, men også arbeidsplasser i Norge. Norske bedrifter kan klare mye på egen hånd, men en kompetent og pålitelig offentlig partner som Innovasjon Norge bidrar til å redusere risiko og usikkerhet for bedrifter som tør satse langt hjemmefra.
Ved å legge ned Innovasjon Norges Nairobi-kontor risikerer vi å tape kompetanse og nettverk bygget opp over et tiår. I stedet bør regjeringen følge våre nordiske naboers eksempel og øke Norges tilstedeværelse på kontinentet.
Les også:
-
Hvorfor har Tyrkia større suksess i Somalia enn Norge?
-
Dagens handelspolitikk vil ikke bidra til å utrydde fattigdom
-
Norfund og KLP investerer 1,1 milliarder i utbygging av kraftnett i India
-
Innovasjon Norge legger ned i Afrika, skalerer opp i oljehovedstad
-
– Staten må bistå i å minske risiko i afrikanske markeder
-
Ukraina: Norad tilbød 30 millioner kroner, har fått søknader til 200 millioner
-
Slik kan Afrikastrategien skape flere vinner-historier for næringslivet