– Staten må bistå i å minske risiko i afrikanske markeder
Nye og mer treffsikre garantiordninger bør på plass hvis man skal virkeliggjøre ambisjonene for næringslivssatsing i regjeringens nye Afrika-strategi. Det mener områdedirektør i Næringslivets hovedorganisasjon (NHO) Idar Kreutzer.
«Trade not aid» var omkvedet da regjeringen – med utenriksminister Espen Barth Eide (Ap) i spissen – presenterte Norges nye Afrika-strategi i Oslo 19. august.
«Utviklingen i afrikanske lands markeder gir nye muligheter for norsk næringsliv», heter det i UDs «Strategi for norsk engasjement med afrikanske land».
Men fullt så enkelt er det ikke, påpeker NHO-representant Kreutzer.
– Vi opplever fortsatt at næringslivet møter en del risikofaktorer i afrikanske markeder som det er vanskelig å takle. Til å håndtere dette trengs det effektive mekanismer for risikoavlastning, sier han.
– Kan utvides og kopieres
Kreutzer, som blant annet har ansvar for NHOs arbeid med prosesser knyttet til internasjonalt arbeid, viser til at Stortinget allerede har vedtatt å etablere en ordning for satsing innen fornybar energi.
– Denne ordningen kan utvides og det kan etableres lignende ordninger også for andre næringslivssektorer. Samtidig bør ordningene innenfor Eksfin styrkes, sier han.
Områdedirektøren mener Norge har spesialkompetanse på mange områder som det er behov for i ulike afrikanske land.
– Norge har mye å bidra med, også vesentlig mer enn bare med penger. Det gjelder teknologi, produkter, tjenester og gjennomføringskapasitet, sier Kreutzer.
Energitransformasjon på gang
Han minner om at Norge er Europas største produsent av fornybar energi og en viktig energinasjon.
– Vi har åpenbart mye å bidra med i den energitransformasjonen som nå skjer på det afrikanske kontinentet, og vår kompetanse er etterspurt, sier Kreutzer.
– Hvilke risikoer er det særlig norske bedrifter møter i afrikanske land?
– Energisiden kan være ett eksempel. Der er
det viktig å sikre forutsigbarhet og trygge rammer – blant annet å sikre at det
finnes en kredittverdig kjøper og at kontrakten har en tydelig fastslått varighet
og et garantert prisnivå. Ordninger som Scatec nylig har fått på plass i
Tunisia er eksempel at det er mulig å finne løsninger gjennom dialog og godt
partnerskap. Trygghet for arealdisponering er en annen utfordring, at det
finnes tilstrekkelig langsiktighet i avtalene. Dette kan gjelde på flere
sektorer. Og selvsagt også korrupsjonsrisikoen, som alltid er der.
– Viktig å jobbe i partnerskap
– Hva med den politiske risikoen? Vi
har sett hvordan Equinor har gjort et mangeårig og kostbart arbeid for å starte
opp gassutvinning og LNG-anlegg i Tanzania, men der framdriften i en gigantsatsing
stanser opp på grunn av personskifter og politiske markeringsbehov på tanzaniansk
side?
– Den politiske risikoen er reell. Vi møter ulike rammer for åpenhet, transparens og demokrati. Dette viser nettopp behov for å jobbe i partnerskap på norsk side: Utenriksdepartementet, Næringsdepartementet, virkemidellapparat og næringsliv. NHO er aktivt engasjert også i samarbeid med LO i arbeidet med å utvikle gode rammebetingelser for næringsliv i de land vi er engasjert i.
Den nye Afrika-strategien og næringslivets behov for statlig risikoavlastning ved investeringer og samarbeidsavtaler var blant temaene på årets Nordic African Business Summit i Oslo tidligere denne uka.
Les mer om næringsliv og økonomisk utvikling:
-
Hvorfor har Tyrkia større suksess i Somalia enn Norge?
-
Dagens handelspolitikk vil ikke bidra til å utrydde fattigdom
-
Norfund og KLP investerer 1,1 milliarder i utbygging av kraftnett i India
-
Har norsk næringsliv råd til at Afrika ignoreres?
-
Innovasjon Norge legger ned i Afrika, skalerer opp i oljehovedstad
-
Ukraina: Norad tilbød 30 millioner kroner, har fått søknader til 200 millioner