Favela Brazil Xpress
Internettbestillinger levert rett på døra? For millioner av mennesker i Brasils favelaer har det inntil nylig kun vært en fjern drøm. Men så satte en ung favelabeboer fra São Paulo i gang med en start-up. Så langt har selskapet hans levert over 700 000 pakker i det fattige området.
Givanildo Pereira kommer fra en megafavela. Favelaens problemer har blitt nøkkelen til hans suksess.
Når den nå 22 år gamle mannen ser utover de skjeve mursteinshusene i det fattige nabolaget sitt i São Paulo, er det ikke bare de åpenbare utfordringene han ser. Det vekker også en drivkraft i ham.
– Jeg har alltid vært en gründertype med et ønske om å hjelpe folk.
Og slik har han kommet et langt stykke på kun kort tid. Han er ikke en typisk tjueåring fra favelaen.
Hornbriller, lyseblå skjorte med krage, pene bukser. Han kunne rusle rundt uten å vekke oppmerksomhet i overklassestrøket Morumbi, hvis imponerende høyhus skyter i været rett bak favelaskurene.
Men i stedet står han rett ved den humpete innkjørselen til favelaen Paraisópolis, foran kontoret til bedriften han har startet: Favela Brasil Xpress. En budtjeneste til favelaene.
Det de tar for gitt i nabobydelen Morumbi er en regelrett revolusjon her: en budbil fra et stort nettselskap leverer direkte til hele nabolaget.
Inntil nylig var dette bare en dristig drøm for mange forhandlere: altfor kaotisk – og altfor farlig. I et land der tyveri av slik last er vanlig og en åpenbar frykt mange har.
Ingen hjemlevering i favelaene
Slik har millioner av innbyggere i favelaene over hele Brasil vært ekskludert fra å kunne handle på nett. Givanildo Pereira inkludert.
Hvis han ville kjøpe noe på nett, måtte han ofte bruke adressen til en bekjent som bor utenfor Paraisópolis. Eller så måtte han hente varene på et sted nettbedriften bestemmer. Noen ganger gikk ikke engang det.
– Hvis jeg brukte en adresse i favelaen, med postnummeret til Paraisópolis, kunne det plutselig stå at produktet var utsolgt. Det gjorde meg veldig opprørt, sier han og trekker på skuldrene.
– Det var som en usynlig vegg av diskriminering. Jeg følte meg utenfor samfunnet. Jeg hadde ikke de samme rettighetene som en fra en rik bydel med riktig adresse. Folk fra favelaen er tydeligvis ikke verdifulle nok til å få ting levert hjem på samme måte.
De som bor her har ikke råd til å betale husleie i et middelklassenabolag, men de vil likevel trenge husholdningsprodukter eller en mobiltelefon. Og mange kan dessuten betale for slikt, fordi de vanligvis har minimalt med faste utgifter.
Selv på minstelønn har de mulighet til å kjøpe en vaskemaskin eller en tv, selv om de ofte må betale ned i flere omganger. I løpet av pandemien ble situasjonen verre: netthandelen vokste – og med den også leveringsproblemet.
Pereira ville ikke finne seg i det lenger. Det var også et spørsmål om anerkjennelse. Denne ville han levere til beboerne sammen med pakkene de bestilte.
Ved hjelp av bedriftsnettverket G10 Favelas, som jobber med utvikling i fattige nabolag i Brasil, opprettet han derfor en leveringstjeneste i 2021. Konseptet er enkelt: internettforhandlere leverer til en felles sentral ved inngangen til favelaen, og det lokale temaet hans tar seg av resten.
Enkel løsning, stor suksess
Klokka er ni om morgenen og arbeidet er i full gang.
Grunnleggeren av bedriften følger den godt innarbeidede rutinene: unge mennesker i blå t-skjorter med bedriftslogo laster av den første av flere lastebiler med leveranser som kommer hver dag.
Hendig hiver de pakkene til hverandre, skanner strekkoder og organiserer pakkene i merkede hyller, avhengig av bestemmelsessted i Paraisópolis og omliggende favelaer.
Etter bedriftens første år, har det bare til Paraisópolis, kommet 1 300 pakker hver eneste dag – mikrobølgeovner, vifter, blendere, trykkokere, barnevogner. Tjenesten har totalt levert over 715 000 pakker i denne perioden, til en verdi av omlag 700 millioner kroner.
Den unge gründeren hadde ikke sett for seg et slikt omfang.
For han startet i det små. I det veldig små: helt alene. I den første prøveperioden var det bare ham og en produsent av rengjøringsprodukter, som han leverte.
– Jeg sto opp hver morgen klokka tre og hentet pakker på en motorsykkel jeg hadde lånt. Så sorterte jeg alt her og kjørte det ut på flere runder. Helt til midnatt. Full rulle!
Etter tre utmattende uker fikk han feber. Men også vissheten om at det kunne fungere.
Den største utfordringen: Opparbeide tillit i favelaen og det potensielle markedet der. I begynnelsen var det svært vanskelig å skaffe samarbeidspartnere.
– Den største utfordringen var å bygge tillit til selskapene og få dem til å åpne for dette markedet, forklarer Pereira.
Det viktigste argumentet hans var at dersom de ikke endret tankegang, ville de gå glipp av en stor mulighet. Leveringstjenesten hans reduserer sikkerhetsrisikoen for selskapene, sa han og forsøkte å overtale dem.
G10-nettverket støttet ham. Han vant også en sponsorpris og med den veiledning til å utvikle forretningsideen ytterligere. Han klarte å fokusere på konsumentpotensialet og overtale den første bedriften til å stole på ham med varene sine.
– Markedet er enormt. Det er stor kjøpekraft i favelaene. De utgjør et betydelig antall mennesker. Så for oss er det viktig å bringe disse inn i netthandelverdenen, sier André Biselli, administrerende direktør for Americanas S.A, en av Brasils aller største nettforhandlere.
– Dette er en fundamentalt ny måte å tenke på!
Han forteller at hans folk var klar over behovet, men at de manglet logistikken til å ta seg rundt i favelaene.
– Favela Brasil Xpress løste problemene våre. For eksempel kan de finne adresser uten postnummer. Det er et innovativt gründerprosjekt!
Snart ville andre bedrifter også begynne å samarbeide med det nye foretaket. For hver pakke de leverer, betaler de et vanlig gebyr. Det er lukrativt for begge sider. Og fordi denne netthandelen nå er åpnet opp, er det også åpenbart hvor stort dette markedet er i praksis.
Lokale bud med favela-ekspertise
Bare i Paraisópolis regner man med at det bor 100 000 mennesker. Det er en av de største favelaene i landet – midt i hjertet av millionbyen São Paulo, som en by i byen.
Innbyggerne bor spredt utover i et forvirrende nettverk av mursteinshus, mange av disse bygd uten byggetillatelse og uten noen offisiell adresse.
Lokalkunnskap er hemmeligheten bak budtjenestens suksess, fordi ledelsen rekrutterer budene direkte fra favelaen.
I tillegg finnes det et hjemmelagd kart over favelaen, og det er også lagd en app som viser de ulike leveringsadressene. Avhengig av ruta velger budene et passende transportmiddel: sykkel, el-sykkel, motorsykkel eller bil.
Eller tuk-tuk. Douglas dos Santos, en ung mann med kortklippet hår, laster leveringsesken på den motoriserte trehjulingen. Han bruker den til å komme seg gjennom de mange trange gatene. Han er ikke redd for å bli ranet. Han er jo tross alt ingen fremmed.
Sjefen forsikrer oss også om dette: Ingen av budene deres har blitt ranet her.
Integrering og framtidsutsikter
Ikke langt derfra, men likevel vanskelig for en utenforstående å få øye på – uten skilting, ved siden av et dunkelt smug i enden av en buet trappesats – står den lokale beboeren Gabriel Brandão allerede og venter på pakkene: medisiner til den syke katten hans.
Nå bestiller han alle slags varer på nett, en stor fordel i hverdagen.
– Tidligere, når vi for eksempel hadde bestilt en mikrobølgeovn, var vi nødt til å hente den slags tunge varer og frakte dem med oss hit på bussen. Eller så måtte vi be en slektning om å hente for oss, minnes han.
– Det var veldig slitsomt og tok masse tid. Nå har livene våre blitt enklere. Og dessuten føler vi oss inkludert. Nå er vi en del av bynettet her!
For budet Douglas Santos er det også en stor fordel: en jobb i nabolaget er stor luksus i favelaen. Og ikke bare det, bedriften tilbyr også tilleggsutdanning i avansert logistikk til alle ansatte.
Med den unge sjefen får budene også et forbilde å se opp til. Noe som ikke er en selvfølge på et sted hvor risikoen for å havne på gale veier er stor, særlig for unge menn.
– Jeg har aldri trengt å begynne med kriminalitet, sier et nitten år gammelt bud. Så langt har han klart seg godt, sier han, og takket være Favela Brasil Xpress har han nå fått nye perspektiver i livet.
– De hjelper meg hvis det er noe jeg trenger.
For arbeidet mottar han tilsvarende minstelønn på under 2 500 kroner i måneden, men han ser arbeidet som et springbrett.
– Jeg vil opp og fram i livet, og for meg er Giva et eksempel. Han er veldig intelligent. Jeg prøver å lære av ham hver eneste dag. Fokusere på målet og aldri gi opp.
Det er nøyaktig det grunnleggeren av selskapet vil at folkene hans, som kaller ham Giva, skal lære. Etter et år i drift gir han nå arbeid – og selvtillit – til mer enn 350 fast ansatte og frilansarbeidere i seks store favelaer landet over.
Han kommer fra det samme sårbare sosiale utgangspunktet som dem, og han vet at det folk først og fremst trenger, er forandring.
Fra favelaskuret til sjefsstolen
I sin søken etter et bedre liv flyttet familien hans for ti år siden fra den fattige nordøstlige delen av landet til finansmetropolen São Paulo. Brasils rikeste by.
De endte opp i et fattig område med en hundre år lang historie. Her i Paraisópolis slo arbeidere seg ned, den gang for å bygge opp nabobydelen Morumbi. En voldsom kontrast til virkeligheten i favelaen, der dophandelen, arbeidsledigheten, matmangelen og volden rår. Selv ambulanser, drosjer og noen ganger også politiet unngår dette området.
Givanildo Pereira var tolv år gammel da han flyttet inn i sitt første favelahus sammen med familien, ti mennesker stuet sammen på to rom i et ekstremt fattig område. Nå sitter han i sjefsstolen i sin egen bedrift og tenker tilbake på den tiden.
– Det virket som min eneste mulighet var å mislykkes. Det krever stor viljestyrke og også muligheter for å greie å gjøre noe for deg selv, for familien og favelasamfunnet på denne måten.
Veien ut ble utdanning. Han konsentrerte seg om å lære, vant et stipend til en privatskole og etter endte videregående kunne han fortsette med høyere utdanning og tok en grad i systemutvikling.
Han involverte seg tidlig i sosiale- og gründeraktiviteter, skaffet seg finansiering og vant priser. Noen av dem ligger i ramme foran ham på skrivebordet. Han har ikke hatt tid til å henge dem opp ennå. Hele tiden er det nye dører som åpnes.
Prominent støtte
Også inn til kontoret til presidenten for nettverket G10 Favelas. Alle her vet hvem Gilson Rodrigues er. Lenge var han en slags ordfører i Paraisópolis. Som president for lokalsamfunnsforeningen og også for den lokale handelsforeningen, fikk han banker og kjøpesentre til å åpne filialer her.
I 2019 gikk han sammen med gründere og ledere fra ti av landets største favelaer og dannet G10 Favelas-nettverket, med mål om å utvikle de fattige nabolagene økonomisk.
Når Givanildo Pereira kommer inn på G10-presidentens kontor, møtes han av et vennskapelig klapp på ryggen. Gilson Rodrigues har vært mentoren hans fra begynnelsen.
Etterhvert har de også blitt venner. Budselskapet hans har kontorer hos G10. Den unge gründeren sitter ofte i den romslige skinnsofaen, drikker kaffe fra fine porselenskopper og søker råd fra den erfarne forretningsmannen.
Rodrigues foretar følgende anslag: i Brasil, som etter innbyggertall er verdens syvende største land, bor omtrent 17 millioner mennesker i fattige nabolag. Nesten én av ti. Sammen vil de ha en kjøpekraft tilsvarende 300 milliarder kroner. Han viser til undersøkelser gjennomført av ulike sosiale initiativer og institutter.
– Hvis vi flytter så store summer i dag, kan du bare forestille deg hva tallet vil bli hvis denne økonomien får et oppsving! Vi kan hjelpe Brasil ut av krisen!
I brasiliansk presse er han nå en etterspurt favela-ekspert. Han har også startet et radio- og tv-studio i G10s prosjektlokaler, for å spre budskapet videre gjennom egne kanaler.
– Favelabefolkningen blir behandlet som om den ikke finnes. Som om vi ikke er brasilianere. Som om våre penger er verdt mindre enn i snobbebydelen Morumbi.
Den selvsikre forretningsmannen kaller favelaene «rike». Den beste måten å bedre livskvaliteten på her, er å styrke markedet og gi folk penger å rutte med, sier han.
Vinn-vinn-situasjon
Favela Brasil Xpress fikk startkapitalen, like under tretti tusen norske kroner, selskapet trengte gjennom G10s utviklingsbank.
– Giva forsøkte å finne løsninger der folk før ham bare har sett problemer, sier Rodrigues.
– Vi måler ikke suksess etter den potensielle profitten lånene våre kan gi. Vi er opptatt av virkningen det har på favelaen. Arbeidsplasser, inntekt, tilgang og integrering i samfunnet. Det er en enkel løsning som bringer velstand til hele favelaen.
For å skape fortgang i den nye bedriftens vekst og finansiere andre lokale forretningsideer, har Gilson Rodrigues opprettet en «favelabørs».
Det er en slags spleis. For et beløp tilsvarende litt under tjue kroner, kan støttespillere investere i selskapet via en nettplattform og, hvis forretningene blomstrer, motta deler av profitten.
Favela Brasil Xpress startet som trekkplaster for de 400 bedriftene i favelaen i målgruppen. Tilsvarende nesten 15 000 euro ble samlet inn den første dagen, forteller han. «Mer enn forventet!» er initiativtakeren glad for å meddele.
Få måneder senere var 100 000 euro-målet nesten nådd. Det er viktig for start-up-grunnlegger Pereira at lokale forhandlere også tjener på budtjenesten hans.
Bare i Paraisópolis finnes det tusenvis av dem. Det er derfor tjenesten også fungerer andre veien.
For nabolagets syverksted kom den til akkurat rett tidspunkt, fordi det i løpet av pandemien plutselig oppsto en enorm etterspørsel etter munnbind. Å skulle lage to millioner av dem ble en stor utfordring for syerskene.
En enda større utfordring var levering. Enten måtte de selv gå med dem til postkontoret, betale for transport, porto og også miste tid, eller så leide de en lastebil for større partier.
– Etter at Giva tok over, trenger vi ikke lenger bekymre oss for noe som helst. Han gjør alt sammen for oss, sier Maria Nilde dos Santos, grunnlegger av Costurando Sonhos som betyr «Sy drømmer».
– Med tjenesten han tilbyr sparer vi nå tid, penger og personell. Vi kan produsere mer og levere raskere.
Netthandelen har også tatt seg opp, sier hun, også for andre produkter enn munnbind. Det økte salget stimulerer den lokale økonomien.
– Jeg betrakter meg selv som en sosial gründer som løser et problem og tilbyr muligheter, sier Pereira.
– Samtidig er det også en bedrift som har profitt og genererer penger.
Sosial gründer og rollemodell
Etter bare ett år i drift har han tjent sin første million euro. Livet hans har forandret seg totalt. Nå har han plutselig råd til ting. Et hus. En bil. Sin første utenlandsreise.
Han kan også støtte familien sin økonomisk. Den ambisiøse unge mannen har blitt en rollemodell. Når han går gjennom det travle G10-kontoret i lunsjen, er det nesten ingen som ikke vil utveksle et par ord med ham eller gi ham et anerkjennende klapp på ryggen idet han går forbi.
– Jo mer jeg forstår hvilket ansvar som følger med stillingen min, jo mer forandrer jeg meg. Måten jeg tenker på, måten jeg investerer på, måten jeg går på og hvordan jeg oppfører meg i møte med andre, sier Pereira.
Til å begynne med studerte han forretningsoppførsel grundig, forteller han, fordi han faktisk var ganske sjenert og opplevde at det holdt ham tilbake.
Framtidsvisjon: utvide og inspirere
Han legger nå ut på en ekspanderingsreise over hele landet – og utenfor.
– Vi er bare så vidt i startgropa hva gjelder hvor store vi kan bli. Dette problemet finnes over hele verden, så løsningen er interessant i hele verden også.
Og han vil mye mer enn å levere pakker.
– Mitt hovedmål er å inspirere andre unge mennesker til å gjøre store ting for seg selv: endre livene sine og skape et nettverk som kan drive fram endring i Brasils favelaer.
For millioner av favelabeboere baner Pereira nå vei mot større inkludering i økonomien og samfunnet. Og når han nå ser utover Paraisópolis etter jobb, vet han at gründerøyet hans ikke så feil. Budtjenesten hans for favelaene er en enkel idé med enorm rekkevidde.