Norsk-britisk koalisjon skal styrke Ukrainas sjøforsvar og sikre trygge fraktruter
Omfattende norsk og britisk militær bistand skal hjelpe Ukraina med blant annet å sikre trygge fraktruter for landets store landbrukseksport. Det kan i neste omgang styrke matforsyningen i fattige land.
Ukraina er en av verdens største eksportører av produkter som hvete, mais og solsikkeolje, men russiske angrep mot havner og annen sivil infrastruktur har gjort sjøveien inn og ut av Svartehavet utrygg.
– Storbritannia, Norge og andre land vil hjelpe Ukraina med å styrke sikkerheten langs kysten og til havs. Ukraina vil få støtte til å bygge en permanent maritim kapasitet, sier forsvarsminister Bjørn Arild Gram (Sp).
Norges bidrag til styrkingen av det ukrainske sjøforsvaret innebærer både personell, materiell og opplæring. Prislappen på bidraget er uklart, men samarbeidet skal vare helt frem til 2035, skriver NRK.
Storbritannia vil på sin side blant annet stille to minesveipere til rådighet for Ukraina.
Den norsk-britisk koalisjonen for å styrke Ukrainas maritime forsvar ble offentliggjort i London mandag.
Britisk initiativ
– Jeg vil takke Storbritannia for å ha tatt initiativet til å
skape denne koalisjonen, og for å være vertskap for lanseringen av «Maritime
Capability Coalition» her i London i dag. Forsvaret av Ukraina er viktig for
euro-atlantisk sikkerhet, sier Gram i en pressemelding.
Han forteller at allierte og partnere har en tett dialog om
hvordan man kan organisere militær støtte til Ukraina i fremtiden. Ulike
koalisjoner er opprettet for å støtte Ukraina.
Forsvarsministeren viser til at Norge som maritim nasjon kan bidra
med kompetanse, nye teknologiske løsninger og nytenkning.
– Vi må hjelpe Ukraina i arbeidet med å åpne handelsruter og fri
bevegelse i Svartehavet. Vi har som mål å styrke Ukrainas marineforsvar og
forbedre Ukrainas evne til å operere langs sin egen kyst. Norge har allerede
gjennomført opplæring av ukrainske soldater i småbåtoperasjoner og vil kunne
bygge videre på denne støtten når de konkrete planene for videre utvikling er
klare, sier forsvarsministeren.
Økt antall angrep mot havneanlegg
Ukrainske byer langs Svartehavskysten har de siste fem månedene opplevd en kraftig opptrapping i russiske angrep mot havne-infrastruktur, noe Panoramas journalister også opplevde i november under besøk til byene Odesa og Mykolaiv.
Også store havnedepoter for korn har blitt rammet. Opptrappingen av angrep mot Odesa og andre svartehavsbyer de siste ukene og månedene kommer i kjølvannet av at Russland i sommer trakk seg fra den kjente kornavtalen Black Sea Grain Treaty.
Kornavtalen har vært ansett som svært viktig for å sikre fattige befolkninger i Afrika og Midtøsten tilgang til importert mat til akseptable priser.
Avtalen, som ble inngått i juli 2022 med hjelp av Tyrkia og FN,
sikret trygg frakt av ukrainsk korn, gjødsel og matolje fra tre sørukrainske
havner, blant dem Odesa. Motytelsen var lettelser i vestlige sanksjoner på
russisk landbrukseksport.
Sikret matleveranser
Avtalen ble applaudert av land i Afrika og Midtøsten fordi den
sikret matleveranser, hindret sult og reduserte presset i de globale
matvaremarkedene.
Men i juli i år – ett år etter inngåelsen – trakk Russland seg fra
avtalen. Begrunnelsen var at de vestlige sanksjonene ikke ble opphevet og
lettet i et tilstrekkelig omfang.
Som et svar på Russlands nei til videre samarbeid om kornfrakt
gjennom Svartehavet opprettet Ukraina en alternativ fraktrute for sivile
skip langs rumenske og bulgarske kyster. I tillegg har Romania rustet opp
havnen sin i Constanta slik at den har betydelig større kapasitet enn
tidligere.
Nato-land samarbeider
Panorama omtalte nylig at de to Nato-landene Bulgaria og Romania allerede har begynt med minesveiping langs den nye skipsruten. Både Russland og Ukraina har minelagt havområder for å sikre seg mot fiendtlige angrep fra sjøen.
Etter at Svartehavet nylig ble utsatt for uvanlig kraftige vinterstormer er det advart mot at mange flyteminer kan ha forurenset nye områder.
Ukraina har fra før overtatt to britiske militære minesveiperfartøyer i Sandown-klassen, etter at de ble pensjonert fra den britiske marinen. Storbritannia har også etablert et samarbeid mellom det britiske selskapet Marsh McLennan og ukrainske myndigheter som sikrer krigsforsikring for sivile skip som anløper ukrainske havner.