Norsk solcellelampe skal lyse opp FN-leirer
Norskutviklet solcellelampe skal gi økt trygghet og mer lekselys i FN-drevne flyktningleirer. Selskapet Bright Products har landet millionkontrakt.
Etter lange år med utvikling og markedsføring går det nå riktig vei for selskapet bak solcellelampa SunBell, som er laget av norske industridesignere. FNs høykommissær for flyktninger (Unhcr) har inngått avtale om kjøp av 50 000 enheter til Unhcrs katastrofelagre. I tillegg ønsker Unhcr å kjøpe 16 000 enheter til Kamerun for umiddelbar bruk i leirer for flyktninger fra Den sentralafrikanske republikk.
FNs kjøp samt intensjoner om ytterligere kjøp av lampa, har ifølge Unhcr en verdi på rundt 18 millioner kroner så langt.
– Dette er et veldig viktig gjennombrudd i dette markedet, sier Kristian Bye i selskapet Bright Products til Bistandsaktuelt.
Knoppskyting
Bright Products er en knoppskyting fra norske K8 Industridesign. De to bedriftene holder til i samme hus på Skøyen i Oslo. Det er K8 som har utviklet og designet SunBell, mens Bright står for markedsføring og salg. Selve produksjonen skjer i Thailand.
– Vi ønsket å lage et produkt som kan treffe bredt. Da vi begynte å arbeide med dette forsto vi hvor mange mennesker i verden som bor off-grid, sier Marius Andresen i K8.
Off-grid er et annet ord for å mangle tilknytning til et nasjonalt strømnett. SunBell lades via et solcellepanel på størrelse med en liten tallerken. Selve lampa er utformet slik at det kan fylle flere funksjoner. Den kan med enkle håndgrep omdannes til bærbar lommelykt, taklampe eller spotlampe for lesing. Lampa har også uttak for lader til mobiltelefon.
– Fortsetter
Andresen legger ikke skjul på at det har tatt lang tid og mange tilpasninger før produktet i år kom på markedet. Men å gi opp har aldri vært noe tema.
– Når vi har tro på noe, så fortsetter vi, forklarer han til Bistandsaktuelt.
Underveis har SunBell vunnet både nasjonale og internasjonale designpriser. SunBell skal fylle behov i en flyktningleir eller andre krisesituasjoner. Men den selges også kommersielt for bruk i vanlige hus på den strømløse landsbygda i Afrika og andre deler av verden. Produktet som selges til FNs flyktningleirer er akkurat det samme som det som brukes på norske hytter. Forskjellen er kun at lampene som selges til FN er FN-blå og utstyrt med Unhcrs logo.
Kommersielt marked
Så langt har Bright Products solgt om lag 8000 lamper til tur- og hytte-markedet i Skandinavia og USA. I tillegg er det solgt om lag 5000 lamper kommersielt i afrikanske land som Angola, Kenya og Tanzania.
Å høste lærdommer fra enkeltpersoner og aktører i bransjen har vært viktig. Kjersti Fløgstad, mangeårig generalsekretær i Unicef Norge, har fram til i år vært styreleder. Med hjelpeorganisasjonen Care har Bright Products inngått partnerskap om et pilotprosjekt på Pemba i Tanzania.
Salget til FN-systemet skjer i partnerskap med Bergensfirmaet W. Giertsen Hallsystemer, som har lang erfaring med leveranser innenfor dette markedet.
Også det norske Noreps-samarbeidet, som omfatter norske bedrifter som leverer til nødhjelpsutstyr, har spilt en stor rolle.
Store ambisjoner
Kristian Bye i Bright Products tror at selskapet nå er i en startfase av det som kan bli en rivende utvikling.
– Vi har ganske store ambisjoner, sier han, og forteller at håpet er å selge 2-300 000 lamper neste år. Bye hoppet av en karriere i reklamebransjen for å jobbe med SunBell.
– En blir stolt av å jobbe med noe som faktisk kan bidra til å skape en bedre verden, sier han, men legger raskt til:
– Det dreier seg ikke om å «synes synd på de fattige», men heller om å se muligheter for bærekraftige produkter i noen av verdens raskeste voksende markeder. I denne sammenhengen er FN også et krevende marked som trenger gode produkter, sier han.
Lys mot voldtekt
Mange flyktningleirer er uten strømnett og belysning kommer ofte fra brannfarlige kilder som parafinlamper, stearinlys og bål.
Mats Hultgren, seksjonsleder i Unhcrs innkjøpsorganisasjon i Budapest, sier til Bistandsaktuelt at de norske solcellelampene kan øke sikkerheten til kvinner og barn i flyktningleirer.
– Når de må gå ut om kvelden er det stor risiko for voldtekt, påpeker Hultgren.
Hultgren sier at leveransene som hittil er inngått eller blir diskutert har en verdi på 18 millioner kroner. Unhcr har sett SunBell i bruk i flyktningleiren Dadaab i Kenya, og Hultgren peker også på at i denne og andre flyktningleirer trenger barna et skoletilbud. For å kunne lese lekser på kvelden trengs det lys. Den norske solcellelampa skal dekke også dette behovet.
I tillegg kommer ønsket om et bedre innemiljø uten røyk og sot.
– Viktig å tenke nytt
– Det er viktig å tenke nytt og se behov, er rådet fra seniorrådgiver og nestleder Eirik Lundblad i Noreps til bedrifter som vil levere til nødhjelpsmarkedet. Pris betyr mye, men det er også etterspørsel etter smarte løsninger.
I 2013 solgte norske bedrifter varer og tjenester for mindre enn 200 millioner kroner til FN. Det tilsvarer fattigslige 0,17 prosent av FNs totale innkjøp det året.
For bedrifter som vil prøve seg i forhold til FN og resten av nødhjelps- og utviklingsmarkedet, kan Noreps (Norwegian Emergency Prepardeness System) være et viktig forum. Noreps er et nettverk som omfatter UD, Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap, norske organisasjoner og norske bedrifter som leverer nødhjelpsutstyr, blant annet til FN. Noreps-samarbeidet administreres av Innovasjon Norge.
Eirik Lundblad i Noreps påpeker at markedet har endret seg og at norske høyteknologiske løsninger nå er mer etterspurt enn før. Alternativ energi er ett eksempel. Samtidig er pris en viktig konkurransefaktor.
– Bright Products er et eksempel på en bedrift som har gjort mye riktig, både når det gjelder nytenkning og når det gjelder å prøve ut og stadig forbedre produktet sitt, sier Lundblad.
Noreps hjelper til med råd om anbud, gir muligheter for bedrifter til å knytte kontakter i nettverk og til å komme seg ut i verden og vise fram ideene sine. Blant annet hjelper Noreps bedrifter med deltagelse på årlige internasjonale messer i Brussel og Dubai.
Håpefulle leverandører må være forberedt på at det kan kreve tålmodighet å jobbe opp mot FN-systemet. Kravene varierer mellom de ulike FN-organisasjonene, men felles for dem er at leverandører må godtgjøre at de er leveringsdyktige over tid. For nye bedrifter mener Lundblad det kan være lurt å knytte seg opp mot erfarne aktører i bransjen:
– Dette er ikke gjort på en uke. Det tar ofte tid å komme i posisjon. Det kan ta lang tid, og man må ha økonomisk ryggrad til å kunne vente lenge.
Samtidig legger han til at dette er et spennende marked som kan gi bedrifter mulighet til både økt salg og til å delta i svært viktig og meningsfullt arbeid.