En mobilapp styrker bøndene i Nepal
Takket være en ny mobil app kan Nepals bønder nå selv kommunisere med sine kunder og vurdere landbruksutstyr, uten å reise lange og til tider livsfarlige veier for å møte kunder og handelspartnere.
Nepal er, med sine enorme fjell, et av de minst fremkomlige steder i verden. Veistandarden er elendig. Om det regner eller snør, er deler av landet isolert. Samtidig er Nepal et land som, ved siden av turisme, overlever, på landbruk. Småbruk i avsidesliggende landsbyer er normen i et av Asias aller fattigste land.
Anil Regmi (26) har utviklet en online plattform for handel av landbruksutstyr og landbruksvarer. Han er IT-utdannet og har valgt å digitalisere Nepals landbrukssektor. Den lille bedriften han startet for tre år siden har vokst til å bli en reell virtuell markedsplass, med både bønder, produsenter av landbruksutstyr og innkjøpere, som brukere. Fortjenesten ligger i å selge reklameplass til produsenter av landbruksprodukter.
Mer enn tretti tusen personer over hele Nepal og i utlandet har lastet ned appen hans.
Mobilmarkedet i Nepal er fortsatt i vekst. Bruken av betaling via mobiltelefon å gripe om seg.
En av utfordringene for bedriften er at mange nepalske ungdommer, spesielt dem som har utdannelse, ønsker seg bort fra landbrukssektoren til yrker med høyere sosial status. Anil håper at teknologisk nyvinninger i landbruket kan gjøre bondeyrket mer attraktivt for ungdom. Appen bidrar med historier fra inn- og utland om unge bønder som har lykkes i å etablere solide landbruksbedrifter. Håpet er å bidra til å inspiere ungdom med utdannelse til å vende tilbake til sine hjemregioner og ta fatt på arbeidet med å modernisere og effektivisere landbrukssektoren i Nepal.
Sensitiv informasjon
Én av Anils brukere er Khem Paudel, fra Pokhara midt i Nepal. Khem Paudel har brukt Krishna-appen i tre år og sier at for ham som landbruker er muligheten til å ha direkte kontakt med produsenter uvurderlig. Videre forteller Khem at han bruker appen til å skaffe informasjon om aktuelle merkedspriser for sine egne produkter.
At bønder får forbedret tilgang til informasjon om forhold som påvirker deres egne produksjonsvilkår, markedspriser, nytt landbruksutstyr og liknende, er det få som betviler er et gode. Samtidig finnes det dem som roper varsko. Hvor mye bønder produserer, hvilke problemer de møter i sitt virke, hvor store kvanta de trenger av for eksempel kunstgjødsel. Det er sensitiv informasjon som lett kan misbrukes for kommersielle formål, forteller Valeria Pesce i GODAN (Global Open Data for Agriculture and Nutrition), en organisasjon som jobber for å sikre informasjon i lanbrukssektoren, spesielt i utviklingsland.
Produsenter av landbruksutstyr kan utnyttte denne informasjon til for eksempel å skaffe seg monopol på utvalgte produkter eller selge den videre til tredjeparter, som forsikringsselskaper, advarer Pesce.
Hun understreker at en av de mest effektive måtene å beskytte bønder mot misbruk av informasjon om eget landbruk, er å oppfrodre bønder til å organisere seg i interesseorganisasjoner, for så å søke beskyttelse i form av lovreguleringer på nasjonalt plan.
- Les også saken. På jakt etter risens ville slektninger