Tidligere generalsekretær Anne-Marie Helland ledet Kirkens Nødhjelp i 2014 da organisasjonen samlet inn til sine rent vann-prosjekter. 2014-resultatet er fortsatt innsamlingsrekord i TV-aksjonens historie.

TV-aksjonen: «Mye penger og en unik mulighet til profilering»

Bistandsveteran Anne-Marie Helland er ikke i tvil i sin omtale av NRKs TV-aksjon. – TV-aksjonen er kjempeviktig for organisasjonene. Det er veldig mye penger, som organisasjonene i stor grad kan styre selv.

Publisert Sist oppdatert

Helland ledet Kirkens Nødhjelp i årene 2012-2018, blant annet i rekordåret 2014 da organisasjonen samlet inn til sine rent vann-prosjekter i utviklingsland. 

Bistandsveteranen fremhever at den særnorske nasjonale innsamlingsaksjonen – understøttet av den statlige tv-kanalen – innebærer en helt unik mulighet for profilering og folkelig forankring. 

– For organisasjonene er det jo en helt unik mulighet til å vise seg fram. Man må huske at det er bred tv-dekning og det kan være over 100 000 bøssebærere involvert. Selv om det er ulike organisasjoner og formål – så er det mye de samme folka år for år. Mange av dem er flinke til å sette seg inn hva det handler om, sier Helland.

Hun viser til at det også er et betydelig engasjement og støttebidrag fra både bedrifter, kommuner og foreninger, for eksempel idrettslag.

– Jeg tror faktisk at alt dette har en videre betydning også - for å bygge det norske samfunnet, organisasjons-Norge, sier Helland.

Les:  Skal samle inn millioner til barn i krig – men ikke til barna i Gaza

Kirkens Nødhjelp har rekorden

Årets TV-aksjon går til Redd Barnas arbeid for barn i krig og konflikt. Sist barnerettighetsorganisasjonen hadde TV-aksjonen var i 2003. Dengang ble det samlet inn 158 millioner kroner, et beløp som tilsvarer 252 millioner kroner i dagens pengeverdi. 

Kirkens Nødhjelp hadde TV-aksjonen sist i 2014 – under tematittelen: «Vann forandrer alt» og med et løfte om å gi rent vann til én million mennesker. Inflasjonsjustert var resultatet den gang – på 253 millioner kroner (333 millioner i 2023-kroner), som er den 49-årige innsamlingsaksjonens hittil høyeste resultat. 

Fjorårets aksjon i regi av Leger uten grenser samlet inn 266 millioner kroner, som tilsvarer 279 millioner i 2023-kroner.

– Det finnes noen formål som har mer umiddelbar appell enn andre. Kirkens Nødhjelp hadde i utgangspunkt ikke noe drahjelp i form av formålet vi valgte den gang, men så hadde vi et ekstremt godt nettverk i form av forankringen vi hadde i den norske kirken, sier Helland som var KN-sjef i årene 2012-2018. 

– Vi kom faktisk i den situasjonen at vi hadde for mange bøssebærere, og folk spurte om de kunne reise andre steder for å få lov å bidra.

Forutsigbart og fleksibelt

– Er TV-aksjonspengene «friere» penger enn penger man får fra for eksempel statlige givere?

– Man må jo rapportere grundig og skikkelig også på bruken av disse pengene, men det er betydelig mindre arbeidskrevende enn når man for eksempel skal søke om en tilsvarende sum fra Norad. Det er også forutsigbare budsjettpenger som man kan bruke litt fleksibelt over fem år, men innenfor formål og til forhåndsbestemte land, sier Helland.

Den tidligere Kirkens Nødhjelp-sjefen er i dag direktør for Internasjonal utvikling i konsulentselskapet PricewaterhouseCoopers.

Her er resultatene for NRKs TV-aksjon de siste ti årene: 

Innsamlede totalbeløp oppgitt i nominell verdi (ikke inflasjonsjustert).

2022: Leger Uten Grenser og Drugs for Neglected Diseases Initiative - 266 millioner kroner

2021:  Plan International Norge - 243 millioner kr

2020:  Stiftelsen WWF Verdens naturfond - 228 millioner kr

2019:  Care Norge - 241 millioner kr

2018:  Kirkens Bymisjon - 245 millioner kr

2017:  Unicef-komiteen - 218 millioner kr

2016:  Norges Røde Kors - 231 millioner kr

2015:  Regnskogfondet - 183 millioner kr

2014:  Kirkens Nødhjelp - 253 millioner kr

2013:  Nasjonalforeningen for folkehelsen - 224 millioner kr

Powered by Labrador CMS