Bistandsaktuelt: Facebook-vekst gir nettrekord

Stadig flere leser Bistandsaktuelt, enten det er for å følge med på bistandsbransjen eller lese siste nytt fra Uganda. Fagbladet øker og øker. Veksten er størst for nettutgaven, der flere og flere kommer inn via sosiale medier.

- Vi noterer en gledelig vekst i alle kanaler, men særlig på nett, sier ansvarlig redaktør Gunnar Zachrisen.

Bistandsaktuelts papirutgave hadde ved årsskiftet et rekordopplag på 19 300 eksemplarer, en økning på 400 eksemplarer for året. Men veksten er mest markant på nett. Nettstedet bistandsaktuelt.no hadde i 2014 registrert drøyt 158 000 unike besøkende for året, en økning på 21 prosent sammenlignet med året før.

Det er særlig trafikken på sosiale medier som genererer trafikk til nettutgaven.

- Over 50 prosent av leserne på nett kommer nå inn via sosiale medier, primært Facebook men også twitter. Dette er en viktig endring, en trend som vi er nødt til å forholde oss til. Relativt færre enn før kommer inn gjennom å gå direkte på hjemmesiden, via googlesøk eller e-post, forteller Zachrisen.

Facebook-vekst

Bistandsaktuelt har det siste året jobbet målrettet med å øke antall følgere i sosiale medier. Ved årsskiftet hadde bladet drøyt 6800 følgere/venner på Facebook, opp fra om lag 3600 på samme tid året før, en økning på 90 prosent. I desember 2012 var tallet rundt 1750.

På twitter har fagbladet ved årsskiftet rundt 3700 følgere, også det en kraftig økning siden desember 2013 da tallet var 2368.

Det ukentlige nyhetsbrevet på e-post har omlag 1300 abonnenter, cirka 100 mer enn på samme tid i fjor.

Utvikler nettavisen

- Per dato er et stort arbeid i gang med sikte på å utvikle en mer moderne og brukervennlig nettløsning for bistandsaktuelt.no. Vi håper å se de endelige resultater av dette rundt sommeren, sier fagbladets nettredaktør Jan Speed.

Powered by Labrador CMS