Tesla sikrer seg råstoff i Mosambik – reduserer selskapets «Kina-problem»
Tesla har inngått en avtale om å kjøpe nesten all produksjon i en av verdens største grafittgruver, i Mosambik. Hensikten er å sikre langsiktig trygghet for produksjon av el-bil-batterier og uavhengighet av Kina.
Det lukter både storpolitikk og store penger av avtalen som nå inngås mellom el-bil-giganten og gruveselskapet. Gjennom avtalen vil Tesla-eier Elon Musk redusere usikkerhet for framtidige leveranser av grafitt - et råstoff det finnes begrensede mengder av i verden, mener analytikere.
Gruva, som eies av det australske selskapet Syrah, produserer rundt 350.000 tonn rågrafitt i året. Tesla har inngått en avtale som tilsvarer å kjøpe 80 prosent av dette. Selve bearbeidingen skal foregå i USA. Verdien på kontrakten er ikke kjent.
Avtalen mellom Tesla og gruveselskapet antas å være den første i en rekke av lignende avtaler som vil kunne bli inngått i tida framover. Fra Teslas side er hensikten å sikre seg langsiktige leveranser av mineraler uten å være avhengig av Kina, ifølge CNBC.
Kina, som selv har en raskt ekspanderende el-bil-industri, dominerer det globale grafittmarkedet.
Produserer 1 million biler per år
I raffinert form er grafitt en av hovedkomponentene i batterier. Batteriet i en elbil - som de Tesla produserer - kan inneholde rundt 50 kilo grafitt.
Og Elon Musk trenger mye grafitt - selskapet hans produserer rundt én million elbiler i året og åpner snart to nye storfabrikker, skriver NTB.
Nylig anmodet Musk også Biden-administrasjonen om å fjerne tollen på import av kinesisk grafitt, uten at det har kommet noen avklaring i det spørsmålet. Et ankepunkt, ifølge nyhetsbyrået Bloomberg, er trolig at det i stor grad vil gavne Kina som står for nesten 50 prosent av verdens grafittproduksjon. Etterspørselen forventes å femdobles innen utgangen av det neste tiåret.
8000 tonn per år
Tesla skal kjøpe bearbeidet grafitt fra gruveselskapets produksjonsanlegg i Lousiana i USA, mens rågrafitten er produsert i Mosambik. Kontrakten er på om lag 8000 tonn raffinert grafitt per år - fra og med 2025.
Gruveselskapet vil være nødt til å forholde seg selskapets strenge regler for arbeidsmiljø - i hele produksjonskjeden, herunder å unngå barnearbeid, forsikrer Tesla-ledelsen. Dette har vært blant bekymringene knyttet til rågrafitt utvunnet i kinesiskeide gruver i ulike lavinntektsland.
Gruva i Mosambik befinner seg i den urolige provinsen Cabo Delgado, der det har vært utkjempet en krig mellom regjeringsstyrker og islamistiske opprørere siden 2017. Uroligene har ført til at rundt 750.000 mennesker har blitt fordrevet fra sine hjem og befinner seg i leirer andre steder i landet
Spesialsoldater fra Rwanda
I juli ankom en kontingent spesialsoldater fra Rwanda for å bistå de mosambikiske styrkene i å slå ned opprøret. Også den regionale organisasjonen SADC har bidratt med soldater. Dette bidro til å drive opprørerne ut av flere områder sist høst, men nylig har opprøret spredd seg fra kystområdene og inn i naboprovinsen Niassa.
Gruva dekker et område på hele 106 kvadratkilometer. Den ligger ved en hovedvei mellom Cabo Delgado og Niassa, en vei som nylig har blitt oppgradert av en kinesisk kontraktør. Da veien ble åpnet i desember anmodet president Filipe Nyusi befolkningen om årvåkenhet for å sikre at den ikke ble tatt i bruk av opprørere.
Vil kunne produsere i 50 år
Avtalen mellom Tesla og det australske gruveselskapet blir trolig tolket som en god nyhet for den lokale ledelsen i Mosambik og de ansatte etter en periode med mye usikkerhet. Grafittproduksjonen i Balama startet på nytt i mars 2021 etter en lengre pause i 2020 forårsaket av Covid-19-pandemien, som førte til en reduksjon på 65 prosent i arbeidsstyrken, skriver den mosambikanske avisen Diario Economico.
Gruveselskapet Syrah sier på sin hjemmeside at Balama-gruven har en forventning om å kunne produsere i 50 år.