Denne fotoseansen på Kastrup flyplass er en bistandsstereotypi som gir feil signaler om virkeligheten, mener SAIHs leder Beathe Øgård. Fra v. Norwegian-sjef Bjørn Kjos, generalsekretær i Unicef Camilla Viken og utviklingsminister Nikolai Astrup. Foto: Cornelius Poppe, NTB scanpix

Astrup, dette er et bilde av fortidas bistand!

Kjære utviklingsminister Nikolai Astrup; legg 80-tallet i en skuff og tre inn i 2018 med nyanser, kunnskap og inspirasjon.

Publisert

Det er noe skrekkelig utdatert over bildene av Astrup og Bjørn Kjos som lemper pappesker med forsyninger på et fly: Hvite vestlige menn ikledd UNICEF-logoer som skal gi en hånd til de fattige i Tsjad, i form av nødhjelp og skolesaker.

Se Unicefs video her:

Det hele oser av «white saviour»-komplekser som bidrar til å forsterke stereotypiske fremstillinger av vestlig bistand.

Gjennom kampanjen Radi-Aid, har SAIH i en årrekke vist hvordan forenklede fremstillinger av de komplekse problemene bistand skal bidra til å løse, er skadelige. En viktig hensikt med kampanjen er å hindre at stereotypiske fremstillinger av høyst ulike lav- og mellominntektsland og menneskene som bor der bidrar til å forsterke et kunstig skille mellom «oss» og «dem».

Hvite mennesker fra det gavmilde landet Norge blir i mediene ofte presentert som proaktive og løsningsorienterte, mens lokalbefolkningen i land som Tsjad presenteres som hjelpeløse mottakere av vår hjelp. «White saviour» -fenomenet, hvor hvite mennesker (gjerne rike kjendiser) tilbyr enkle løsninger på omtrent alle problemer lav- og mellominntektsland møter, er svært problematiske. Enda verre blir det når det er vår egen utviklingsminister som fronter en slik virkelighet.

Det er viktig å formidle resultater knyttet til norsk utviklingspolitikk, og sosiale medier er en unik kanal for å gi nordmenn et større innblikk i hva de om lag 35 milliardene på bistandsbudsjettet brukes til. Men norske skattebetalere fortjener bedre bistandskommunikasjon enn klassiske stereotypier som tilhører 80-tallet.

Powered by Labrador CMS